Harcerze



Cykl ,,Próba Leśnego Ducha"
Drogi rodzicu!
Wprowadzony niedawno w naszym kraju stan epidemii postawił na głowie codzienność, jaką znamy. Zarówno dla rodziców, jak i dzieci jest to czas wyjątkowo trudny, bo znacznie ograniczający aktywności. Wiemy, że w dobie przymusu zdalnej pracy i nauczania, potrzeba codziennej interakcji z ludźmi – przyjaciółmi, współpracownikami, rówieśnikami – dla każdej grupy wiekowej jest taka sama. Jedną z takich grup jest dla Pani/Pana dziecka drużyna harcerska. Związek Harcerstwa Polskiego, chcąc wesprzeć poczucie wspólnoty z drużyną, a także dbając wciąż o możliwość wpływania na wszechstronny rozwój swoich harcerzy, przygotował zestaw aktywności domowych, które nie tylko zachęcą harcerzy do działania, ale też zaproszą do wspólnej zabawy rodziców.
Spróbujcie poharcować ze swoimi dziećmi!
1. Rozszyfrujcie wspólnie wiadomość o tajnikach budowania szałasów (załącznik 1).
2. Przed zadaniem rozłóż na danym terenie karteczki z informacjami o budowaniu szałasów (możesz wykorzystać balony, dziury w drzewie, kamienie). Zadaniem harcerza jest odnalezienie karteczek oraz zapoznanie się z informacjami (załącznik 2).
3. Korzystając z odnalezionych informacji wyznaczcie teren na budowę szałasu.
4. Pora na budowę!
5. Jeżeli zdecydujecie się na biwak lub noc w lesie, koniecznie skorzystajcie z możliwości obserwacji nieba. Odszukajcie gwiazdozbiory, np. Małej i Wielkiej Niedźwiedzicy.
1. Poznajcie zasady bezpieczeństwa odnośnie rozpalania ognisk. Możesz rozciąć z nich układankę (załącznik 3).
2. Wydrukuj stosy ogniskowe oraz rozłóż je na torze przeszkód. Celem aktywności jest zmiana formy ze statycznej na ruchową (załącznik 4)
3. Ułóżcie wspólnie wszystkie stosy.
4. WYZWANIE: rozpalcie jedno z ognisk przy użyciu tylko jednej zapałki!
5. Jeżeli Wasza rodzina jest muzykalna, warto dzień zakończyć wspólnym śpiewem przy dźwiękach gitary.
1. Poznajcie tropy zwierząt korzystając z przygotowanej planszy.załącznik5
2. Zorganizujcie burzę mózgów, jakie zasady zachowania powinniśmy zachować w lesie wobec zwierząt. Spiszcie je na brystolu.
3. Odszukajcie i dopasujcie tropy zwierząt. (Warto wcześniej wspólnie przygotować gipsowe\plastelinowe odlewy tropów i rozłożyć je na terenie wykonywanych aktywności).
1. Zbudujcie kuchnię polową (wykorzystajcie wiedzę z zajęć “rodzinne ognisko”).
2. Wykonajcie makietę informacyjną o jadalnych darach lasu.
3. Przygotujcie ziołowy napar.
4. Przygotujcie potrawę na kuchni polowej (przykładowe propozycje do wyboru):
a. naleśniki
b. jajecznica
c. podpłomyki na słodko lub słono

Cykl ,,Próba lokalnego patrioty"
Drogi rodzicu!
Wprowadzony niedawno w naszym kraju stan epidemii postawił na głowie codzienność, jaką znamy. Zarówno dla rodziców, jak i dzieci jest to czas wyjątkowo trudny, bo znacznie ograniczający aktywności. Wiemy, że w dobie przymusu zdalnej pracy i nauczania, potrzeba codziennej interakcji z ludźmi – przyjaciółmi, współpracownikami, rówieśnikami – dla każdej grupy wiekowej jest taka sama. Jedną z takich grup jest dla Pani/Pana dziecka drużyna harcerska. Związek Harcerstwa Polskiego, chcąc wesprzeć poczucie wspólnoty z drużyną, a także dbając wciąż o możliwość wpływania na wszechstronny rozwój swoich harcerzy, przygotował zestaw aktywności domowych, które nie tylko zachęcą harcerzy do działania, ale też zaproszą do wspólnej zabawy rodziców.
Spróbujcie poharcować ze swoimi dziećmi!

W ramach cyklu „Próba lokalnego patrioty” proponujemy poznanie miejsca swojego zamieszkania, odkrycia nieznanych wcześniej zakątków oraz docenienie walorów krajobrazowych. Osoby, które zrealizują wszystkie aktywności otrzymają odznakę lokalnego patrioty.
1. Odnajdźcie i opiszcie 10 dowolnych zabytków na terenie Waszego miejsca zamieszkania.
2. Odnajdźcie i opiszcie 5 dowolnych pomników na terenie Waszego miejsca zamieszkania.
3. Stwórzcie mapę okolicy z najciekawszymi miejscami rekreacyjnymi oraz historycznymi.
1. Wesprzyjcie lokalną zbiórkę produktów medycznych dla szpitala\ pracowników medycznych\ domów pomocy społecznej.
2. Zadbajcie o seniorów w Waszej okolicy.
3. Zorganizujcie własne zadanie podczas, którego będziecie mogli spełnić służbę

Konkurs fotograficzny ,,Na tropie leśnych stworzeń"
Drogi drużynowy!
Wykorzystaj obecny czas na przeprowadzenie konkursu w swojej drużynie. Możesz połączyć go z Turniejem Zastępów lub innym elementem współzawodnictwa zastępów. Powodzenia!
Temat: „Na tropie leśnych stworzeń”
Forma: zdjęcia fotograficzne (3 sztuki)
Termin etapu w drużynach: do 30 maja 2020 r.
Po etapie drużynowym odbędzie się etap hufcowy.
Zwycięskie zdjęcia w etapie drużynowym należy przesłać na mail: natalia.wiankowska@zhp.net.pl
Na maila powinny zostać wysłane 3 zdjęcia z drużyny wraz z informacją o autorze. Następnie specjalnie wytypowana komisja wybierze zwycięzcę konkursu.

Gra
Drogi rodzicu!
Wprowadzony niedawno w naszym kraju stan epidemii postawił na głowie codzienność, jaką znamy. Zarówno dla rodziców, jak i dzieci jest to czas wyjątkowo trudny, bo znacznie ograniczający aktywności. Wiemy, że w dobie przymusu zdalnej pracy i nauczania, potrzeba codziennej interakcji z ludźmi – przyjaciółmi, współpracownikami, rówieśnikami – dla każdej grupy wiekowej jest taka sama. Jedną z takich grup jest dla Pani/Pana dziecka drużyna harcerska. Związek Harcerstwa Polskiego, chcąc wesprzeć poczucie wspólnoty z drużyną, a także dbając wciąż o możliwość wpływania na wszechstronny rozwój swoich harcerzy, przygotował zestaw aktywności domowych, które nie tylko zachęcą harcerzy do działania, ale też zaproszą do wspólnej zabawy rodziców.
Spróbujcie poharcować ze swoimi dziećmi!


Metodyka harcerska nieodłącznie związana jest właśnie z grą Jest to doskonała okazja, by wykorzystać ten element podczas wspólnego harcowania.
W domu schowaj karteczki zadaniami dla dziecka:
• Za każdą znalezioną karteczkę dostaje określoną liczbę punktów, musisz rozmieścić w miejscach o różnym poziomie trudności ich znalezienia.
• Dodatkowo za wykonanie zadań znajdujących się na karteczkach też otrzymuje punkty.
• Pod napisanym zadaniem możesz napisać zagadkę mniej więcej określającą położenie kolejnej karteczki lub dwie do dwóch innych podając przy nich ich wartość, dziecko stanie się wtedy strategiem
• Określ czas na wykonywanie zadań i nagrody jakie może uzyskać dziecko, np. 1,5 godziny,0-20: tabliczka czekolady, 21-40: nowa książka, 41-60: zakup rolek, tutaj wszystko zależy od ciebie.
• Niektóre z prostszych zadań możesz zaszyfrować
• Pamiętaj, że dziecko nie musi wykonać wszystkich zadań, to tylko od niego zależy ilość zdobytych punktów.
• Powiedz dziecku, żeby wszystkie odpowiedzi zapisywało, aby później można było je zweryfikować.
Zadania:
1. Weź kartkę i zaprojektuj plan swojej okolicy, korzystaj z znanych ci znaków topograficznych, uwzględnij kierunki geograficzne. /5pkt.
2.Co powinno znaleźć się w apteczce pierwszej pomocy?/5pkt. (odp.: bandaże elastyczne i dziane, kompresy jałowe, nożyczki, plastry, agrafki, chusta trójkątna, maska do wykonania RKO, koc NRC, rękawiczki jednorazowe, gaziki do dezynfekcji, elastyczne siatki opatrunkowe)
3.Zaśpiewaj domownikom swoją ulubioną harcerską piosenkę (co najmniej jedna zwrotka i refren)./1pkt.
4.Wymyśl jak najwięcej zastosowań dla widelca, zapisz je./2pkt.
5.Zaszyfruj szyfrem komórkowym treść 8. punktu Prawa Harcerskiego./3pkt. (odp.: 44 2 777 222 33 777 9999 5 33 7777 8 9999 2 9 7777 9999 33 7 666 4 666 3 66 999)
6.Dlaczego Dzień Myśli Braterskiej przypada akurat 22.02?/2pkt. (odp.: na pamiątkę urodzin Roberta Baden-Powella, twórcę scautingu oraz jego żony Olave)
7. Jakie państwa, poza Polską, należą do Unii Europejskiej?/3pkt.
8.Czy pamiętasz daty urodzin swoich rodziców i dziadków? Zapisz je./3pkt.
9. W jaki sposób oznacza się stopień wywiadowcy/tropicielki i pionierki/odkrywcy?/3pkt. (wywiadowca/tropicielka- dwie belki na pagonie; pionierka/odkrywca- krokiewka na pagonie)
10.Poszukaj jak w trzech innych językach mówi się na: ognisko, służba, krąg i wędrówka./4pkt.
11.Wyobraź sobie, że jedziesz na biwak letni. Jednym z punktów jego programu jest 10 kilometrowa wędrówka. Jak powinieneś przygotować się do niej, co znajdzie się w twoim plecaku podczas wędrówki?/5pkt. (odp.: kurtka przeciwdeszczowa, buty trekkingowe, kilka butelek wody, prowiant, mapa, czapka, dokumenty, worek na śmieci, krem z filtrem, kompas, apteczka)
12.Jak przyrządzisz podpłomyki?/2pkt. (mąka+woda, można dodać sól, upiec nad ogniskiem)
13.Co posłuży jako naturalna podpałka?/3pkt.(odp.: żywica, kora brzozy)
14.Które drewno najlepiej się spala? A)dębina B)drewno sosnowe C) drewno drzewa owocowego/2pkt. (odp.: dębina)
15.Naucz rodzinę swojego ulubionego pląsu./1pkt.
Przykłady zagadek:
1. To czego szukasz jest ukryte tam, gdzie pająki mogą wciągnąć niejadka. (odp.: za obrazem)
2.Kolejne zadanie znajdziesz w miejscu, gdzie ścięte rośliny cieszą się ostatnimi chwilami pięknego wyglądu. (odp.: wazon)
3.Zadanie znajduje się tam, gdzie przedmiot w refrenie utworu ,,Chodź, pomaluj mój świat” malujesz tęczę. (Odp.: kredka)
4.Podpowiedź do znalezienia zadania: Kupujesz mnie do jedzenia, ale nigdy nie jesz. Czym jestem? (odp.: talerzem)
5.Szukaj tam, gdzie w piosence ,,Gdzie ta keja” leży ostry nóż. (odp.: szafa, stara szafa)

Sprawności:
Drogi Rodzicu!
Wprowadzony niedawno w naszym kraju stan epidemii postawił na głowie codzienność, jaką znamy. Zarówno dla rodziców, jak i dzieci jest to czas wyjątkowo trudny, bo znacznie ograniczający aktywności. Wiemy, że w dobie przymusu zdalnej pracy i nauczania, potrzeba codziennej interakcji z ludźmi – przyjaciółmi, współpracownikami, rówieśnikami – dla każdej grupy wiekowej jest taka sama. Jedną z takich grup jest dla Pani/Pana dziecka drużyna harcerska. Związek Harcerstwa Polskiego, chcąc wesprzeć poczucie wspólnoty z drużyną, a także dbając wciąż o możliwość wpływania na wszechstronny rozwój swoich harcerzy, przygotował zestaw aktywności domowych, które nie tylko zachęcą harcerzy do działania, ale też zaproszą do wspólnej zabawy rodziców.
Spróbujcie poharcować ze swoimi dziećmi!


1. Nauczcie się kilku podstawowych ściegów.
2. Uszyjcie maseczki bawełniane. Doszyjcie troczki lub gumkę.
3. Zorganizujcie konkurs na najbardziej kreatywnie ozdobioną maseczkę.


1. Wybierzcie się na spacer/przejażdżkę rowerową do lasu, przestrzegając zasad zachowania się w lesie.
2. Zróbcie zdjęcia napotkanym przez was tropom, roślinom i zwierzętom, możecie też nagrać jakie odgłosy zwierząt, które usłyszycie.
3. Po powrocie do domu zróbcie album i zamieśćcie tam wasze zdobycze, możecie je wydrukować lub narysować, nie zapomnijcie ich podpisać.
4. Poszerzcie go o gatunki roślin i zwierząt, których nie spotkaliście akurat dziś, ale wiecie, że żyją w waszym lesie.
5. Zróbcie część poświęconą gatunkom chronionym, następnym razem zwrócicie na nie większą uwagę .
6. Możecie sprawdzić wiedzę swojej rodziny i przygotować quiz na temat popularnych w Polsce drzew.
7. Spędzacie teraz mnóstwo czasu w domu, zwróć uwagę na swojego pupila, odkryj co najbardziej mu smakuje, w co najbardziej lubi się bawić, jakie są jego codzienne nawyki, naucz go czegoś nowego. Zapisz swoje obserwacje.